onsdag 6 oktober 2010

Heltäckande slöjor - Nu är det kört för min pedagogik

Dra åt helvete!
Jag försöker verkligen att se till alla människors egna åsikter och värderingar.
Vi lever i ett fritt land där man har rätt till sina egna åsikter och vi prompar starkt på jämställdhet osv.
Jag tränar på att förstå andra människor.
Även om de inte har samma åsikter som jag alltid så är jag verkligen öppen att lyssna till hur andra ser på saker och ting.
Att försöka förstå andras behov, åsikter och tankesätt har, för mej, blivit skitintressant!
.
Jag har lugnat ner mej massor och hetsar inte upp som jag gjorde förut bara för att folk ibland har andra åsikter än vad jag har.
Nej nu försöker jag sätta mej in i deras situation och lyssna till vad de har att säga för att få en förståelse för varför de gör som de gör, säger som de säger osv.
.
Jätteroligt och givande att mina ögon har öppnats och jag har fått så många fler synvinklar nu mera!
Är "öppen för förslag" kan man säga - inte alls främmande för att, vid goda argument, kunna ändra på mej och mina åsikter (men då ska det vara bra motargument...).
.
Tyvärr såg jag just ett reportage på kanal 1 som verkligen fick mej helt HYSTERISKT ARG!
Jag VET att detta med "heltäckande slöja" har varit på tapeten ett längre tag och jag har inte, hur jag än vridit och vänt på det, kunnat finna förståelse för det!
Nu brast det och jag kan INTE hålla käft längre utan MÅSTE ta upp detta!
.
FY FAN säger jag ÅTER IGEN!
Vi, ALLA JORDENS MÄNNISKOR, föds NAKNA!
Sedan att man, i vissa religioner, klär sig på vissa sätt är helt fritt.
(jag har ju själv kläder på mej och skulle inte drömma om att åka NAKEN till ICA för att köpa en limpa)
Absolut ska man få tro på vad man vill och följa sin tro till den nivån man själv bestämmer sig för.
MEN att man skall gå ut och beblanda sig med folk i förd kläder där man liknar ett spöke och skulle kunna vara precis vem som helst borde vara totalt förbjudet (nu snackar vi detta extrema, där inte ens ansiktet syns)!
Alltså, när barn klär ut sig till spöken drar de ett vitt lakan över sig, klipper hål för ögonen, säger BU och skrämmer varandra!
.
Vi föds som sagt nakna - med lemmar, nerver och muskler som gör att vi kan uttrycka oss både med ord, minspel och gester.
Detta utgör en stor del av hur vi kommunicerar
Om jag skriver ett par rader här så kan de uppfattas på ett helt annat sätt av dej som läsare än om jag personligen står öga mot öga med dej då du även kan se mina gester och mitt minspel.
Detta är ju hur viktigt som helst!
.
Tex sånna som jag, jag har borderline och ADHD, jag har en sjukt bred fantasi.
Jag misstolkar lätt och tar många gånger saker väldigt negativt.
Detta är en orsak till att jag inte vågar prata i telefon.
Jag ser då inte personen och tolkar denne då ofta som att den har en negativ inställning till mej eller till det jag säger.
TYP.
Därför är det mycket lättare för mej att SE personens kroppspråk och minspel i ett samtal.
VET att jag INTE är ensam om detta!
.
Vad gäller BARN så är detta ännu viktigare!
Har precis läst i min kursbok om ett svingrymt experiment som gjordes på 1800 talet (kan ha varit 1700 talet också, minns inte riktigt nu).
Det gick ut på att ett X antal mammor födde barn, när barnen väl var födda fick mödrarna bara vara hos dem när det skulle ammas. De fick INTE prata med barnen utan endast göra det de skulle (mata) för att sedan gå ifrån dem.
Detta skulle göras för att se vad som hände med barnen då de inte fick mer kontakt, närhet, se sin mammas ansiktsuttryck, känna hennes närhet eller höra henne prata.
Vad hände då?
Barnen DOG!

Nu var detta ett extremt exempel (egentligen hör det nog inte hit heller riktigt), men det jag vill få fram är att en person som inte tänker visa vem hon är skall hålla sig undan barn!
Om jag hade barn skulle det aldrig tillåtas vara på ett dagis där "Fröken" inte tänker visa sitt ansikte så barnet kan läsa hennes miner!
.

Nej men snälla! Kan vi inte införa en dag då ALLA bär ett sådant svart skynke med tillhörande heltäckande slöja?
En dag då ALLA går runt som svarta spöken!
En dag då vi är helt anonyma och INGEN kan se vem som är vem!?
Snälla inför en sådan dag!!!
Skulle vara så roligt!
Själv skulle jag passa på att göra en massa olagligheter, bus, rån, mm. INGEN skulle ju veta att det var jag!
Under det stora skymmande svarta skulle jag täcka håret med en badmössa, packetera in kroppen med gladpack, alltså täcka mej från topp till tå för att inte lämna ngt DNA som kan koppla mej till alla mina brott jag tänkte begå under denna dagen då vi alla ser lika dana ut!
.
Förresten!
Hur fan ska vi ha det med denna förbannade jämställdheten?!
Det är ju för MÄNNENS SKULL de täcker sig!
Alltså, ska en sådan kvinna jobba på t.ex ett dagis så kan hon, EVENTUELLT, tänka sig att visa sitt ansikte för barnen men bara om inga pappor kommer dit. Då måste det minsann täckas igen!
Detta utgör ju också att inga män skulle vara välkomna att arbeta på det dagiset för denna kvinnas skull.
SNACKA OM DISKRIMINERING!!!!????
Jag blir så jälvla förvirrad!
.
Nej, nu har jag varit arg känner jag. . .
Åsikter är välkomna, även då jag antar att jag kommer få en hel del skit för detta.
PÅ MEJ BARA!
DENNA DEBATT TAR JAG GÄRNA!

.
.
Kram , Puss

1 kommentar:

  1. "Hur fan ska vi ha det med denna förbannade jämställdheten?!
    Det är ju för MÄNNENS SKULL de täcker sig"

    Hej! Jag är muslim men bär inte heltäckande slöja, jag bär duvet en sådan vanlig slöja som kallas för hijab.
    Anyway det jag citerade nyss stämmer inte. Dessa modiga och stolta kvinnor täcker sig för att Allah ( Gud) har beodrat de. Så, snälla säg inte någonting du inte vet ett skit om. Tack o hej Peace!

    SvaraRadera