fredag 7 maj 2010

Igen...

Jag har ju en förmåga att tänka väldigt mycket...
Nästan så mycket att det ibland blir ett problem för mej.
MEN många gånger kan mina tankar faktiskt växa fram och bli till intressanta och nästan komiska dialoger med mej själv.
Vet inte om dagens fundering är speciellt komisk.
Den kan säkert reta en del, hur som helst så är detta något som jag kan fundera mej tokig på...
Jämställdhet!

Detta är kort och ren information om vad jämställdhet är:
" Jämställdhet är ett politiskt begrepp definierat som jämlikhet mellan könen. Jämställdhet innefattar mäns och kvinnors lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter och innebär att kön inte skall vara ett omotiverat hinder för personlig utveckling. Det inkluderar därmed bland annat samma möjligheter till samhällsinflytande, ekonomiskt oberoende, företagande, och utveckling i arbetet. "

Bra va?!
Håller med totalt och tycker verkligen att det känns äckligt mycket 1700-tal att två personer, som har exakt lika jobb med exakt lika förutsättningar, skulle ha olika lön bara för att de inte är av samma kön!
Nej ush, fy och skämms!

Där emot så anser JAG att jämställdhetsfrågan går till ÖVERDRIFT när vi börjar diskutera att man faktiskt "borde få rösta fram en pojke till årets lucia" och att vi inte ska "könsbestämma rödluvan"att man, "borde få döpa sin son till Felicia eller sin dotter till Göran" osv.
HALLÅ?!!!?
Vart är vi då på väg?
Är det bara jag som är jävligt lycklig för att det finns både MÄN och KVINNOR i världen?!
Trots allt så ÄR vi och kommer ALLTID att vara olika... (eller?)

Okey... Mannen är överlag starkare än kvinnan - hur många kvinnor använder sig inte av det? Jag gör det. Absolut.
Kvinnan har överlag lättare att formulera sig än mannen.
mannen tänker och pratar lite mer "rakt" medans kvinnan ofta kan använda sig av flera olika synvinklar då hon ska sätta ord på ngt eller få ngt gjort.
Jag vet inte hur många gånger jag har kommit undan t.ex tunga lyft, tråkiga "tvättabilensituationer", dammsugning (dammsugaren är tung) bara genom att säga till en manlig individ: "Du ser stark/ordentlig (beroende på situation) ut, skulle du kunna hjälpa mej med detta?"
-Med ett leende som täcker hela ansiktet på mannen så har det alltid lyckats.

Ett enkelt exempel på våra olika sätt att formulera oss:
Ni sitter och tittar på TV.
Mannen vill ha en smörgås men orkar inte hämta den själv.
Han säger:
"kan du gå och slänga ihop en macka till mej? Jag är hungrig."
Kvinnan vägrar att ställa upp på detta då det var fruktansvärt oförskämt av mannen, blir dock sugen på smörgås själv så hon går och gör en. Men BARA till sig själv.

Kvinnan vill ha en smörgås men orkar inte hämta den själv.
Hon säger:
"Älskling, kan du vara gullig och gå till kylen och hämta en öl till mej?
Är såååå sugen på en sådan just nu..."
Mannen pilar snabbt iväg till kylen, där det tyvärr inte fanns någon öl.
Men när han ändå är där kan han ju passa på att bre varsin smörgås (vilket han utan tvekan gör då han behöver komma över ölförlusten)?...........

Jag tänker en del på det här med barn...
TUR att vi är olika där!
Jag menar, tänk om männen också kunde bli gravida, vilket kaos!
Skulle man då sitta och planera vem av oss som ska bära barnet?
Den diskussionen skulle inte sluta bra för min del i alla fall.
JAG vill bära barnet själv!
Skulle man kanske DELA?
Halva vägen var alltså?
Hur blir det då med hormoner och sånt?
Ska Jag behöva stå ut med att min karl också ska få rätten att bete sig som en bitch med hormonsvängningar, svettningar, vredesutbrott, tröstätning mm?
Kommer han också att vara delaktig i ammningen?
Alltså blir vi TVÅ som producerar mjölk till det stackars barnet då?!
Shit!

Har vi problem med barns övervikt NU, hur fan skulle det bli DÅ?!
Iofs, kommer vi dit så har vi säkert odlat fram lättmjölk i kroppen också.
*puh* blev faktiskt orolig där ett tag...

Hur som helst så skulle INTE jag vilja dela med mej av den upplevelsen.
Där är jag jävligt glad över att ha fötts till kvinna och mina barn kommer garanterat att få helt vanliga tjej/kill namn.

Efter att ha läst detta ytliga inlägg (som jag egentligen hade en djup grundtanke med....?....) så kanske jag uppfattas som en riktig bitch.
Kan hända att det stämmer... EGO?... möjligt...
Jag är i vilket fall som helst GLAD över att män och kvinnor inte är precis lika dana.
Det skulle verkligen vara tråkigt!

Istället för att kämpa mot, vad jag kallar, överdriven jämställdhet -Njut av att vi är dem vi är!
.
*******************************************************************************'*****

GODIS: Inget
MOTION: Prommis med moster, syster och kusinerna.
STEG: 9023...
Kram , Puss

1 kommentar: